LA LLEGENDA
DEL TRESOR DE LA CARTOIXA DE MONTALEGRE
La Cartoixa de Montalegre va gaudir de grans possessions i rendes estenent
els seus dominis molt més dels que té avui, de manera que la seva relació amb
els habitants dels pobles de l’entorn eren molt freqüents. Algunes de les seves
propietats més importants eren la Quadra de Mogoda, a Santa Perpètua, que
comprenia 258 Ha. amb varies masies, dos molins i fins a una farga. Es
cultivava amb colons; la meitat de la seva extensió per a cereals i llegums i
la resta en plantacions arbòries i boscos.
El Mas Ram, als afores de Badalona, camí de Montalegre, es tenia en
explotació directa sota la prefectura d’un germà convers, i donava feina entre
12 i 15 obrers fixos, a més dels eventuals. El seu producte principal era el
vi, unes 200 càrregues anuals, i també donava una bona quantitat d’oli i
garrofes.
El Mas Corts existent encara com els anteriors, a tocar amb les terres de
la Conreria, en el terme municipal de Sant Fost, rendia uns 20 Hl. de cereals i
42 de llegums a l’any.
La Conreria, una bella i dilatada propietat, composta d’un enorme edifici i
nombrosos boscos, va ser adquirida en l’any 1415 pel primer pare prior Domènec
de Bonafé, per 7000 sous, és a dir 350 lliures.
Tenia també varis molins, com els de Sant Andreu de Palomar, tocant a
Barcelona, que foren adquirits el 1484 pel preu de 4.000 lliures i que gaudien
de varis privilegis reials i el molí Llobarons, en el riu Besòs i terme de
Martorelles.
Dos pous de gel, que es nomena pel peculiar d’aquesta indústria avui
desapareguda. El més gran a tocar amb la Masia de can Donadéu al que dediquem
el número 4 d’aquesta col·lecció, que s’aixeca a l’esquerra, passat el Km. 10
de la carretera de La Roca i que a l’any 1718 produí 1.233 càrregues de gel que
foren venudes durant els mesos de juny i juliol a Barcelona a 9 i 10 sous la
càrrega.
També tenia varies peces de terra i boscos, quasi bé sempre dins del termes
de Tiana, Cabanyes i Sant Fost, així com d’altres finques enclavades en aquest
perímetre, tals com la casa de Campsentelles, el castell de Cabanyes i els seus
mansos i el de Can Canyelles, del que va venir a ser la Cartoixa de Montalegre
en direcció nord, perllongava la seva extensió, i amb molt poques solucions de
continuïtat, fins a Santa Perpètua de Mogoda, que tenia en la seva demarcació
la finca més important del seu patrimoni i la base més quantiosa del seu
pressupost: La Quadra de Mogoda, a l’altre costat del Besòs allunyat d’uns set
Km.. El torrent que neix al cap de la Conreria i que sense rodejos
d’importància mor al riu, formava una bona, natural i directa via de
comunicació. Les urbanitzacions han parcel·lat i desfigurat el camí que en
aquelles èpoques el pare Procurador, acompanyat del seu criat, els recorrien
amb assiduïtat muntats en els seus muls.
Aquest extens patrimoni, relacionat en propietats rústiques, només era una
quarta part del seu patrimoni total. Una altra quarta part corresponia a
hipoteques i censos i la meitat restant es distribuïa en préstecs al Principat,
a la ciutat de Barcelona, a la Vila i Regne de Mallorca i a les possessions del
comte de Prades entre d’altres. Aquesta relació correspon a l’etapa inicial, a
la defunció de Joan de Nea en l’any 1459.
De totes aquestes inversions, els delmes, cens, hipoteques, etc., requerien
una administració feixuga degut a la gran quantitat de deutors i a la
dispersió, ja que s’arribaren a comptar fins a 45 localitats diferents. Des de
la mateixa vila de Tiana, a on en benefici propi, delmes i primícies es va
tenir col·locat un capital de 1625 lliures, (la primera adquisició és de l’any
1437 per 1025 lliures), s’arribaren a places tan llunyanes com Parets,
Granollers, Sant Celoni, Vilassar i Cabrera. També amb el pas dels anys es
tingueren crèdits a la ciutat de Sabadell, i a la ciutat de Barcelona es comprà
en l’any 1617 una casa en el carrer Copons n-7, per als procuradors i personal
de la cartoixa, donant hospitalitat completa a religiosos i d’altres i en les
que hi havia al mateix temps cavallerisses.
En l’any 1679, el Capítol General de l’Orde va prohibir noves
capitalitzacions a aquelles cartoixes que comptessin amb patrimoni suficient
per al seu manteniment, i va disposar que en aquests casos els excedents es
fessin servir en millorar les edificacions i en almoines. Segurament amb
aquesta decisió del Capítol General hi
ha l’arrel de moltes obres realitzades a la cartoixa de Montalegre a les
primeries del segle XVIII, i també podrien ser les obres realitzades en
l’antiga parròquia, avui ermita de la Verge de l’Alegria, en l’any 1728 si bé
no hi ha cap prova documental de cap aportació per part de la Cartoixa, però
recordem que el 23 de novembre de 1447, el papa Nicolau V atorgà una butlla al “Chantre” de Barcelona, en la que li concedí plens poder
per a que s’incorporés la rectoria de Tiana i els seus beneficis a favor de la
comunitat de Montalegre. Els monjos de Montalegre tenien el dret de presentar
en cada vacant de la rectoria de Tiana un nou rector que en aquella època
s’anomenava vicari perpetu. Els cartoixans percebien els drets eclesiàstics,
dels quals una part era per al vicari perpetu, una altra per a Roma i la resta
per al monestir. La cartoixa tenia també el privilegi reial de Carles V, pel
que es concedia al monestir la facultat de tenir dos mossos amb armes i el
mateix i el mateix uniforme que els fusellers de Valls (mossos d’Esquadra)
També hi ha constància que aquesta activitat en obres, que va agafar a tota
la cartoixa, en l’any 1.790 es realitzà una reconstrucció total de la Conreria
a l’amenaçar ruïna els seus edificis.
Hi ha una llarga llista d’obres realitzades en la Cartoixa a les primeries
del segle XVIII que complien les instruccions donades pel Capítol General de
l’Orde, però tant o més extens són els ajuts i les almoines que concediren els
cartoixans. A la Conreria cada dia es donava a tots els pobres que es
presentaven una lliura de pa, sense fer-ne cap distinció de pobres, amics o
contraris, d’individus d’una mateixa família o de varies, de veïns del poble de
Tiana o d’estranys, sense que en cap moment s’esbrinés quelcom.
De la Conreria baixava la multitud, que podia constar de centenars de
persones a la mongia (entre 700 o 800 pobres), situant-se en el pla o passeig
dels xipresos. Allà un llec els hi ensenyava primer la doctrina cristiana i
després donar-los una abundant i saborosa sopa. Anècdotes de l’esplendor i
magnitud dels ajuts donats pels cartoixans n’ha moltes. Un dia passava un grup
de dones a prop de la Conreria i varen enviar-ne una a demanar almoina. El llec
els hi preguntar quantes eren, i com que l’enviada respongué que unes quantes,
va rebre sense més preguntes unes sis lliures de pa molt bo.
Si la família de l’indigent que demanava es componia de varis individus, la
porció de pa es multiplicava pel nombre d’ells. En l’any 1829 va haver-hi una
gran nevada a Tiana i de manera extraordinària bastava que una sola de les
persones de la família pugés per l’ajut per rebre-la per a tots. Les viudes i
malalts mereixien atenció especial, de manera que cada vuit dies es passava un
pa de nou lliures a les vídues.
El monestir tenia farmàcia, que ocupava la peça del costat septentrional de
l’atri de la mongia i proporcionava gratuïtament les medecines als pobres.
També es repartien vestits complets per als homes necessitats fins que es
descobrí que hom els venia. A un veí de Tiana de nom Isidre se li donava tot
allò que demanava per assistir a la seva mare paralítica. A un paleta de Tiana
que tenia deu fills quasi bé sortits de la lactància, la Cartoixa s’encarregà
de la seva manutenció fins que arribessin a l’edat de treballar, procurant-los
la cartoixa la feina i que els continuessin protegint.
El cenobi sostenia una escola de primer ensenyament gratuït. Quan
s’acoraven els nombrosos boscos, es deixava en peu un bon tros del tronc perquè
l’aprofitessin els pobres.
Per acabar amb les almoines, mencionar que els enemics del monestir per a
treure valor d’aquestes datives deien que el que feia el monestir era mantenir
ganduls.
Amb aquesta llarga introducció ens podem fer una idea del patrimoni de la
Cartoixa de Montalegre al tenir lloc els fets de 1835 amb la desamortització i
venda de la Cartoixa i la ràpida sortida dels pares cartoixans. Un patrimoni
que rendia, en l’any 1835, 13.000 lliures anuals.
En l’any 1835 formaven la comunitat de Montalegre el prior, el vicari, el
mestre de novicis, l’encarregat dels cultius, divuit sacerdots més i dotze
llecs. El Prior s’havia entrevistat amb el capità general, que li havia
assegurat de que en cas de que perillessin els monjos i els interessos del
monestir, els avisaria.
El dia 25 de juliol el foc va agafar en els convents de Barcelona, però els
cartoixans no en tingueren coneixement fins al matí següent que els hi arribà
la noticia per diferents conductes. Aquell mateix matí del 26 de juliol, el
Pare Prior va anar cridant a la seva cel·la als monjos i va donar a cadascú una
quantitat de diners per a la seva
subsistència. Les quantitats que entregà a cada monjo segons va manifestar
posteriorment el fill del procurador de la casa, Andreu Roca, semblen
increïbles doncs va afirmar que s’havia entregat a cada sacerdot 50 unces d’or
i 10 a cada llec, o sigui, 800 duros i 160 duros respectivament. Segons el
tianenc Francesc Andinach les quantitats foren de 10 unces. De totes maneres queda
clar que el Prior els hi va repartir diners.
Per la tarda del diumenge dia 26, exceptuant el prior i algun altre monjo,
els demés sortiren del monestir, quedant en els seus entorns, uns es refugiaren
a Can Sentromà, uns altres a la Conreria. Per la nit del 26 al 27, o potser al
matí del 27, les autoritats de Tiana i
els nacionals pujaren al monestir i varen prendre’n possessió amb la fi
de protegir i prendre cura dels monjos i del monestir. El dia 27 es va notificar
als monjos que retornessin al cenobi. Uns quants en varen fer cas i d’altres es
negaren. L’alcalde de Tiana ordenà als monjos que retornessin a les seves
cel·les. El dia 27 es realitzà la definitiva dispersió, quedant les autoritats
i les milícies de Tiana amos del monestir. Durant els dies 26 i 27, el Prior,
monjos i amics van procurar treure de dins i posar a sa i estalvi, mitjançant
carros, els béns del monestir. Els monjos foren respectats pels revolucionaris
de Tiana. El monestir posseïa moltes relíquies, que per a evitar furts sacrílegs
es col·locaven en reliquiaris de fusta . Se’n varen salvar unes quantes i de
les altres s’ignoren on anaren a parar.
Hagué una total dispersió dels monjos. Uns s’encaminaren directament cap a
França, altres quatre es dirigiren cap a la plana de Vic a on tenien llurs
cases. Dos es refugiaren al Masnou a on també s’estigué uns dies el Prior, que
posteriorment es dirigí a Tolosa, França després d’una altra estada a Mataró.
El pare Bonaventura Garcia es refugià ala casa rectoral de Tiana, dirigint-se
posteriorment a Badalona, lloc on una partida de gent armada li prengué els
objectes del monestir que havia salvat. Altres monjos s’abrigaren de
l’hospitalitat que els hi donaren diferents veïns de Tiana, i fins i tot un
d’ells, en Lluís Maria s’establí definitivament a la vila a on morí al cap
d’uns anys.
El pare Mestre de Novicis, que va passar uns dies a Tiana acompanyant un
pare malalt, va pensar en treure de la sagristia 1.000 duros que tenia amagats.
La seva presència al monestir ocupat per a gent esvalotada era impossible i va
haver de comptar amb la col·laboració del capità de la milícia de Tiana, Feliu
Galzeran, i dos paletes perquè li entreguessin al pare mestre aquesta
quantitat. A canvi del favor el pare va remunerar amb part dels diners als tres
col·laboradors. Posteriorment es propagà la falsa notícia de que el pare Mestre
havia mort per tal de que no fos capturat i pogués fugir amb els diners.
Un sacerdot i un llec foren afusellats a Granollers. S’establiren en una
masia, però entre la gent es xiuxiuejà que els dos frares s’havien portat els
tresors de Montalegre i que els havien enterrat a l’església del poble. Havent
excavat l’església sense cap resultat afusellaren els dos, acusant-los d’estar
confabulats amb la causa carlista, acusació que aleshores es llançava contra
tota persona a qui s’odiava.
Alguns monjos en les angusties i penes de la fugida entregaven en dipòsit
les seves coses fins i tot a desconeguts, doncs molts cops tampoc podien dur a
sobre. Els cartoixans dipositaren en mans del molt lleial Francesc Llimona de
Tiana, diversos objectes de valor, tals com a cinc calzes, un ostensori
secundari i d’altres coses. Entre els calzes, un era de gran valor. Llimona
custodià amb tanta cura aquests objectes, que va guardar secret del calze de
gran valor fins i tot a la seva esposa. Com que un dels cartoixans, poc després
de sortir del monestir, va ser robat i va perdre la quantitat que li havia
donat el rector, va dirigir-se a Llimona que li va fer entrega del millor
calze. Al rebre’l el monjo exclamà: “Llimona ja sóc ric”, prova del gran valor
de la mencionada peça. Quan en l’any 1.868 els monjos compraren novament el
monestir, Llimona els hi féu entrega dels objectes dipositats. Durant aquells
dies, Llimona allotjà a casa seva un monjo i li entregà un vestit de seglar per
a poder fugir.
El pare conreador confià cinquanta lliures a Joaquim Cuní, veí de Tiana, i
va repartir d’altres objectes a la família de Can Sentromà.
A la casa Arqués de Badalona, els monjos coneixedors de la honradesa dels
seus habitants, dipositaren nombrosos ornaments i efectes. A l’assabentar-se
els lliberals ho denunciaren i si bé no tot, bona part fou aprehès quedant
compensats els denunciants amb la meitat del valor dels objectes. Al mossèn de
Badalona també li deixaren en custòdia diferents ornaments, casulles,
canelobres, etc.
Per l’extracció de fons que després de la fugida s’efectuà en el monestir i
per diferents robaments efectuats, sembla ser que els superiors amagaren amb
molta traça a l’edifici quantitats respectables, creient-les segures en
amagatalls molt meditats. Ja quan acudiren les autoritats de Tiana i els
nacional pujaren a la cartoixa, el Prior era disposant el destí de part dels
seus fons, doncs tenia en la prioral a sobre la seva taula, paquets de diners
en or.
En els dies que transcorregueren entre l’ocupació pels milicians i
l’incendi, cadascú anava baixant els objectes que volien i se’ls enduien cap a
casa. Un d’aquests milicians baixava una bóta de vi amb l’aixeta posada. Quan
va ser enfront de ca la Magdalena aturà el carro i se’n va anar a fer una
diligència a la vila. Quan retornà al carro, el vi de la bóta s’havia esfumat.
Els liberals de Tiana començaren fingint que anaven al monestir per a
protegir i afavorir als monjos. Quan els religiosos estigueren absents, robaren
del monestir tot allò que volgueren, traient el vi, el gra les bèsties, etc..
No volgueren matar els monjos, però si robar al monestir, manifestà anys més
tard el tianenc Francesc Andinach.
Després de l’exclaustració, en el Mas Ram, propietat de Montalegre, s’hi
guardaren papers de l’arxiu d’aquest monestir. El preciós arxiu de la comunitat
es salvà de la destrucció i incendi quasi bé en la seva totalitat, doncs a la
Reial Corona d’Aragó existeixen uns 7.000 documents d’ell. En canvi, en aquells
dies de saqueig i incendi en algunes cases de Tiana es veien fulls de llibres,
fets servir per embolicar cansalada i per
a altres usos semblants.
Segons el bibliotecari del seminari barcelonès, el tianenc doctor Antoni
Fàbregues i Caneny, la biblioteca de la cartoixa constava de 5.000 a 6.000
volums. En 1835 fou llençada a l’hort, el que dóna al jardí de la cel·la
prioral, i part va patir les flames, una altra es destruí, i una altra part es
va salvar. Algunes carretades de llibres varen anar a parar a can Sentromà, de
la noble família Fortuny, molt amiga del monestir. Allà estigueren molt de
temps, però quan l’estat en tingué notícia, va recollir els llibres
apoderant-se d’ells. En total foren 3.565 llibres que es traslladaren a Barcelona
en divuit carros, acabant la majoria a la Biblioteca provincial universitària i
algun exemplar a l’arxiu municipal barcelonès.
L’alcalde de Tiana escrivia al Govern Militar i Polític de Mataró, que en
la matinada del dissabte u d’agost comparegueren un grup d’uns tres o
quatre-cents malèvols pels voltants del monestir, cridant visques a Isabel II i
a la llibertat, i mort per als frares. Comunicava també que la milícia urbana
de Tiana féu una vigorosa resistència però que hagueren de cedir a la força
superior, apoderant-se els malèvols de l’edifici i incendiant-lo per tots
costats. Al sentir els tirs, els demés urbans de Tiana acudiren acompanyats del
sergent segon de la milícia Josep Vivet, que amb els que eren al monestir, que
s’havien hagut de retirar, tornaren a apoderar-se del mateix, desapareixent els
malèvols sense saber la direcció que prengueren. Si bé va cremar tota la
Cartoixa, la Conreria va quedar intacta, només es va cremar la porta i els
guarniments de la capella. Des de la carretera reial de Barcelona a Mataró es
veien grans i potents flames; i el cruixir de les fustes que cremaven se
sentien des de ben lluny.
La Conreria va patir el saqueig igual que la Cartoixa, però no va ser
incendiada gràcies a un milicià de Tiana anomenat Lluís Grífol que s’enfrontà
amb el seu fusell als incendiaris i amenaçant en fotre un tret al que prengués
foc, salvà l’edifici.
De la Conreria es contava el següent episodi: Quan entraren els liberals a
la Conreria, un d’ells, anomenat Pau Fàbregues de Tiana, començà a transportar
el vi, emmagatzemat a la Conreria, cap a casa seva. Aquest treball l’encomanà a
un mosso. Quan ja creia que tenia totes les bótes a casa i ben plenes,
estranyat de que el mosso tornés a buscar més vi a la Conreria, li va preguntar
si no eren pas plenes les seves bótes, al que el mosso li respongué: Jo tinc el
mateix dret al vi que vós; en lloc de portar-lo a casa seva, l’he portat a casa
meva.
Tota la comarca coneixia la campana de la Conreria, que datava del temps en
que Montalegre era convent de monges, comptant per tant amb molts segles
d’existència. Es distingia pel seu vibrant i penetrant so i era coneguda amb el
nom de La Mallerenga. Desaparegué del lloc i al cap d’un temps
aparegué llençada sota un garrofer en terres del marquès de Monistrol. Sembla
ser que finalment acabà a Gibraltar.
I és precisament del nom d’aquesta campana d’on ha sortit el nom d’aquesta
col·lecció de cròniques o articles sobre la història de Tiana, en record
d’aquesta campana que durant segles amb el seu repicar s’informava a la
comarca. Antigament s’anomenava mallerenga a aquella dona xerraire, cridanera i
cotilla, i és per aquest motiu que a la campana de la Conreria se la coneixia
pel nom de La Mallerenga.
Si bé hi ha diverses hipòtesis de quins foren els que varen incendiar el
monestir, cap d’elles fou posteriorment confirmada. Nombroses obres d’art que
posseïa la cartoixa acabaren en cendres.
En l’any 1.835 abundaven a Tiana exaltats liberals, i havent-hi catòlics
sincers, molts d’ells es trobaren forçats a prendre les armes. Les terres de
Tiana pagaven el delme al monestir, i hom podia incitar de manera que acabant
amb qui ho percebia es podia abolir la prestació. Això, juntament amb la poc
creïble història de l’alcalde al Govern Militar fa pensar que els liberals de
Tiana volgueren per un costat respectar la vida dels monjos, però per l’altre
volien l’abolició del monestir. No van faltar tianencs que intentaren salvar
les imatges i altres béns de l’incendi, tals com el mencionat Francesc Llimona
i l’amo de can Caneny, Cebrià Fàbregues i Petit. Per l’altre costat, en els
balls de Tiana hagué alguna dona que en les seves combinacions lluïen bonics
encaixos d’albes de Montalegre
Durant el temps que el Prior fou a Mataró, envià a Tiana al colon del Mas Ram,
anomenat Sebastià Roca, persona molt lleial als cartoixans i de gran confiança
del Prior. L’encàrrec que duia era de demanar a un tianenc que li fes entrega
del botall del vi bo, o sigui la bóta
del vi dolç. Al demanar la bóta al veí de Tiana, aquest respongué “altres
l’agafaren abans que jo”. Retornà Roca a Mataró amb el seu encàrrec, i al
sentir-lo el Prior plorà llàgrimes com a cigrons. Conegut el cas a Tiana, al
tianenc li va valer ser anomenat l’espanya
barrals, és a dir manyà obridor de barrils, mot que indica el que amb el
seu comportament pensava la gent de Tiana.
No tot acabà espoliat, però poca cosa quedà. Consta per exemple que Cebrià
Galzeran va comprar dues mules del monestir per 784 rals i que tres campanes de
la cartoixa acabaren en el municipi barcelonès. Per un altre costat, els pocs
objectes i la seva naturalesa que sortiren a la subhasta i venda, indica que
serien residus dels saqueigs.
No hi ha documentació del detall del què succeí a Montalegre en l’any
1.835. Al disgregar-se de seguida els monjos i no tornar al monestir, no
pogueren escriure una memòria del que va passar. No fou fins transcorregut 40
anys, que es recopilaren els fets en base a informació oral donada per a
testimonis tianencs, que serien molt joves en el moment dels fets, o bé de
descendents que relataven segons havien escoltat sempre a casa. Per aquest
motiu, els fets recopilats són incomplets i molt poc rigor i detall.
Les enormes riqueses de la cartoixa i un desconeixement detallat del
succeït, va fer néixer una llegenda de la cartoixa: L’enorme tresor que havien
deixat amagats els cartoixans en el monestir”
Es digué a Tiana que els
monjos tenien un amagatall de diners en el fons de la cisterna la bassa situats a
la part baixa de l’hort. Quan
transcorregut un temps, un monjo va anar a recollir-lo i es trobà que el tresor que hi havia allà amagat havia
desaparegut.
També s’explicava per aquelles dates, que transcorregut un temps i quan la
cartoixa ja havia passat a ser propietat privada, es presenta un monjo vestit
de seglar, i fingint curiositat per a veure el monestir, que havia dit que
havia recorregut molts anys abans, aconseguís que se’l deixés entrar i
visitar-lo. Sortí, s’ignora per on, però es trobà una pedra o totxana aixecada,
i a dins un amagatall buit, d’on es deduí que va treure el tresor allà amagat.
Un fet potser una mica inversemblant però que forma part de la llegenda del
tresor de la cartoixa.
Amb la desamortització, les propietats de la cartoixa passaren a mans
privades. La Cartoixa, La Conreria, el Mas Ram, la Quadra de la Mogoda, aquesta
darrera per a la seva venda per la desamortització es dividí la finca en tres
lots, els boscos de la cartoixa, la casa que hi havia a Barcelona en el carrer
Copons n-7 i totes les propietats restants. Els nombrosos censos i censals que
cobrava el monestir passaren igual que els altres béns a les boques de
l’Amortització i a ella acudirien a redimir-los els que ho pagaven. Els
nombrosos delmes al principi els va cobrar la mateixa oficina, però finalment
en l’any 1.837 varen ser abolits.
L’anomenada desamortització va poder ser una verdadera reforma agrària,
sobretot que millorés la sort del camperol castellà, andalús i extremeny, però
es va limitar a ser una transferència de béns de l’església a les classes econòmiques
fortes, les úniques que tenien capital per a adquirir els béns eclesiàstics.
En l’any 1.867 l’Orde dels cartoixans adquirí un altre cop el monestir i
alguna de les seves terres adjuntes pagant per tot, ni més ni menys que 80.000
duros. Sembla ser que el propietari estava disposat a vendre-la per la meitat,
i sol·licità en un principi els 80.000 duros per a negociar i regatejar el
preu. Gran fou la seva sorpresa, quan l’Orde de la Cartoixa acceptà el preu
sense fer cap intent de comprar a més baix preu.
Amb ganes de repoblar la Cartoixa, començaren la restauració del temple i
la de la línia de cel·les del costat meridional dels dos claustres grans. Però
de cop i volta triomfà la revolució de setembre de 1.868 amb la proclamació de
la Primera República i hagueren de renunciar al seu propòsit de restabliment
monàstic. Finalment, expulsats de França pel seu govern, els cartoixans
vingueren a repoblar Montalegre i el 19 de novembre de l’any 1.901 el cardenal
Casañas beneïa i consagrava de nou l’església de la Cartoixa. En aquells
moments la comunitat comptava amb 55 religiosos entre pares, llecs i novicis. Amb posterioritat els cartoixans
compraren també la Conreria.
Ja s’ha mencionat que les gents del lloc, tant els veïns de Tiana com els
de Badalona, parlaven d’una gran quantitat de diners amagats entre els murs i
encara que es realitzaren per tot aquell qui va voler intentar-ho nombroses
proves, ningú aconseguí el preuat secret. En canvi, quan la Cartoixa fou
adquirida de nou per la comunitat, arribaren allà dos pares, amb interessants
documents i plànols, segons manifestaren els habitants dels contorns,
dirigint-se al rector de Sant Fost de Campsentelles, per a que els hi permetés
recollir d’una vella estàtua de Sant Bru, uns papers que foren amagats allà,
quan els seus predecessors abandonaren la Cartoixa.
Es contava com a verídic, que buidada l’estàtua de fusta, es trobaren
documents que indicaven clarament el lloc a on havien estat enterrats els béns
que posseïa la comunitat quan foren expulsats del monestir. Pocs dies després,
es començava la restauració de la Cartoixa de Montalegre, interrompuda, tal com
hem dit, per la revolució de setembre de 1.868.
En les llegendes queda totalment barrejat la ficció amb la realitat, sense
poder saber realment distingir-les. Va existir realment un tresor ocult a la
Cartoixa? I d’haver existit, fou posteriorment localitzat, o encara queda una
part important d’aquest tresor amagat???
Josep Ma Toffoli i Carbonell
Bibliografia:
Barraquer, G.- Los religiosos en Catalunya durante la primera mitad del
siglo XIX. Vol III. Any 1915
La Cartuja de Santa Maria de Montalegre. Compendio Histórico. Any 1.960
Hemeroteca de la Vanguardia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada