1854.-
EL MESTRE CLAVÉ FÉU ESTADA A TIANA.
La vinguda del
mestre a la nostra vila no fou pas la d’un excursionista o d’un estiuejant que
venia a passar-hi una temporada. El seu desplaçament fortuït fou motivat per
les circumstàncies greus que tenien atribolada Barcelona: l’epidèmia colèrica,
que s’havia presentat amb una extrema virulència, i el moviment revolucionari
iniciat a Vicàlvaro i que s’estengué a la capital barcelonina amb un marcat
caràcter social, nou fins llavors en aquests rebomboris. En Clavé no era un
home espantadís ni feble que es deixés abatre pels esdeveniments i menys que
abandonés els seus companys en moments de perill. El cas llavors presentava,
però, un altre aspecte. A causa d l’epidèmia, els teatres restaven tancats i
suspesos tots els espectacles i, per consegüent la presència de Clavé era
innecessària i àdhuc imprudent perquè l’èxode dels barcelonins que fugien de la
ciutat era impressionant. A més a més, i en un altre aspecte, no havia d’exposar-se
a persecucions completament inútils i que no farien més que perjudicar l’obra
dels seus amors: l’actuació de les societats corals que havia fundat i quina
llavor anava germinant, ja tenia proves ben recents dels mals ulls amb què eren
mirades i el recel que inspiraven a les autoritats i certs sectors les
agrupacions d’obrers sense altre objectiu que el de cantar públicament.
No s’avenien a
la idea que els treballadors poguessin reunir-se per una finalitat tan
innocent; en tot veien misteris, conspiracions i àdhuc els títols de les
cançons i els noms de les entitats corals els semblaven encobridors de
maquinacions nefastes. Precisament, en ocasió dels concerts que Clavé, amb els
seus, donava als jardins de “La Ninfa” – entre el Passeig de Gràcia i els que
foren després Rambla Catalunya i carrer de València fins a Provença – l’Alcalde
Corregidor va comminar al propietari del local amb el tancament per permetre
que es convertís en una cátedra de
vagancia i que la clase obrera debía
ocuparse en trabajar y no en cantar. Més tard obligà a que enllumenés el
Passeig de Gràcia a despeses seves perquè no hi podia haver seguretat mentre
duressin els concerts per la mena de gent que els freqüentava. Finalment, foren
sospesos els balls i els concerts i Clavé hagué d’acollir-se a l’hospitalitat
dels “Camps Elisis”, quals empresaris no es feien sospitosos a les autoritats.
Amb aquests antecedents, es compren que Clavé abandonés temporalment Barcelona,
aconsellat pels seus amics i companys, i fou llavors que va instal·lar-se per
una temporada a Tiana a l’estiu de 1854.
No es cregui
que ací en Clavé fes una vida de repòs deixant-se bressolar per les delícies
d’aquesta formosa població, la pau sedant del seu ambient i l’exuberància,
llavors, de les seves pinedes, vinyes i tarongerars. Segurament, a Tiana degué
traçar el pla de futures campanyes i la reorganització de les masses corals que
havien d’escampar-se ràpidament per tot Catalunya i àdhuc fora de la nostra
terra. Però, a més, mentre va romandre a la nostre vila, va desplegar una
activitat extraordinària.
Els jardins del
cafè Giral segons uns, o la Sala Giral segons altres, fou l’escenari i el marc
de la seva actuació. No tenim confirmada la data de la construcció de la sala
Giral que jo situaria al principi dels anys seixanta. L’any 1846 Francesc Giral
consta com estanquer amb un lloc de venda de tabac i que també tenia quinze
telers. Ignasi Giral, fill de Francesc, nascut a Tiana l’any 1828, fou cafeter
(després de ser sastre) i va fer edificar la Sala Giral. I Pau, un altre fill
de Francesc Giral, fou empresari i propietari de la fàbrica tèxtil Giral i
alcalde de Tiana. Ambdós, doncs, continuaren els negocis empresos per llur pare, l’un passant
d’estanquer a cafeter i l’altre muntant
una important fàbrica tèxtil.
El Juny de 1851
Ignasi Giral i Viaplana comprà una casa amb el seu pati i sortida per darrere
al carrer de la Plaça, constant com a sastre en el moment de la compra. En aquest primer edifici
Ignasi Giral deuria començar el seu negoci de cafeter, segurament compartit amb
el seu ofici de sastre, arranjant el pati posterior com a terrassa on Clavé
desplegaria la seva activitat. Aquest edifici adquirit el 1851 correspon al que
va ser l’entrada al cinema. No li deuria anar malament el negoci i, amb ganes
d’ampliar-lo o degut a l’augment de la seva família, l’Ignasi Giral comprava la
casa veïna, també amb un hort o pati posterior, a l’octubre de 1856. Aquest
segon edifici és on avui hi ha el restaurant “l’Avi Mingo”. Finalment, a
l’octubre de 1860, augmentà de nou la
seva propietat en comprar part del pati posterior del seu cosí i veí Francesc
de Asís Giral i Portas, adquirint també el dret de treure aigua del pou de casa del seu cosí. Aquest pati
posterior era el de la casa veïna per sota del que va ser l’entrada del cinema.
Curiosament, en aquesta última compra Ignasi Giral encara consta com a sastre,
i és de suposar que la adquisició de més terreny a la part posterior de casa
seva, i l’adquisició del dret a l’aigua del pou veí, la faria per tal de poder
edificar la Sala Giral, de aquí la hipòtesi de que la Sala Giral deu ser dels
anys seixanta del segle XIX. Baldomer Giral, fill de l’Ignasi, que va continuar
amb el negoci, va néixer a Tiana l’any 1855.
Allà, al cafè
Giral, Clavé va ensinistrar en pocs dies un cor de jovent, el primer que hi
hagué a Tiana. Mentrestant, sol o acompanyat pel cor, en Clavé cantava cançons,
tocava la guitarra i sonava la flauta. De tant en tant rebia la visita dels
seus amics de Barcelona que li duien noves, rebien instruccions i, entre tots,
es preparaven per a les brillants i triomfals jornades que havien de consagrar
per sempre més l’obra claveriana.
En una
d’aquestes visites, efectuada un diumenge, els membres de “La Societat Coral
Euterpe” primera societat coral fundada per Clavé, volgué homenatjar amb un
acte senzill el mestre i agrair als tianencs la bona acollida que li havien
donat, amb l’execució, amb acompanyament de piano i guitarra, d’un enfilall de
balls corejats que foren seguits per la nombrosa concurrència que va assistir-hi,
tant de tianencs com de forasters. Com a fi de festa, hom va representar una
sarsueleta titulada “Paco Madria”, lletra i música d’en Clavé, en la qual varen
prendre part l’autor i el senyor Evarist Bosch.
Aquells
tianencs que Clavé va agrupar en la seva estada en una colla de jovent als
quals ensenyà a cantar foren els primers que varen conèixer les melodioses
estrofes de La Font del Roure,
inspirada a Clavé aquí, a Tiana, en el nostre paisatge, en un indret que uns
situen pels volts de Can Fàbregas i d’altres pel de Can Sentromà. Sigui com
sigui , sembla ben demostrat que La Font
del Roure va néixer a Tiana.
Una altra obra
d’Anselm Clavé, que segons els historiadors Josep Ma Poblet y Jaume Carbonell
va ser estrenada a Tiana, és “La Revolución” dirigint el cor el mestre Clavé.
“La campana” és una
cançó revolucionària composada pel republicà Abdó Terradas, el 1841. Fou una
cançó molt popular entre la classe treballadora del segle XIX i per alguns el
vertader himne de Riego o Marsellesa dels revolucionaris catalans. La
historiografia tradicional ha atribuït la lletra de l’himne a Abdó Terrades i
la música a Josep Anselm Clavé. Certs biògrafs d’Anselm Clavé dubten d’aquesta
interpretació i els fa pensar que l’autor de la música i la lletra de la Campana
fou del mateix Abdó Terrades. Clavé posteriorment cità un fragment de la
Campana en la seva obra La Revolución.
En les biografies
de Anselm Clavé apareix “La Revolución” datada al març de 1869. L’obra és un
himne revolucionari que exalta la lluita del poble pel seu alliberament de la
monarquia, i que Clavé va treure a la llum l’any després de la Revolució de
Setembre, La Gloriosa. Però contràriament al que tothom havia cregut, hi ha
també la teoria de que Clavé no la va compondre en aquell moment per glorificar
el fet revolucionari del 1868, si més no en la seva totalitat, sinó que és una
obra realitzada el 1854 per a glorificar les mobilitzacions obreres d’aquell
any.
I és durant
l’estada de Clavé a Tiana de quan tenim noticia de la primera interpretació de
la Revolución, a partir de les paraules del cronista del Diari de Barcelona que
narra les activitats de Clavé en la nostra Vila publicades el 20 de setembre de
1854.
En la pintoresca
población de Tiana se han albergado, durante el funesto predominio del cólera
en Barcelona, numerosas familias que han recibido de parte de sus moradores la
mas cordial y deferente hospitalidad. Por esto entre vecinos y forasteros ha
reinado constantemente una no interrumpida série de recíprocas atenciones,
pudiendo citarse como prueba de ello la numerosa concurrencia que diariamente
se reune en la galeria del acreditado y espacioso café de D. Ignacio Giralt,
cuyo dueño por su parte no perdona medio de complacer á sus favorecedores,
disponiendo de un esmerado servicio que puede competir con el de los cafés de
la capital.
Merced a la existencia de tan amistosas
relaciones, durante las altas horas del dia los forasteros encuentran en la
casa del Sr. Giralt, los periódicos de Barcelona y algunos de la corte, y en
las primeras horas de la noche se tocan escogidas piezas de música por espertos
pianistas, se baila durante un breve rato, y se cantan por aficionados, coros
de óperas o canciones nacionales.
Una feliz
coincidencia a dado mayor realce á estas modestísimas diversiones que no tienen
otro objeto que dar alguna espansion á los ánimos naturalmente contristados en
razon de las aflictivas circunstancias que estamos atravesando. D. José Anselmo
Clavé, el conocido director de los bailes coreados de los Campos Eliseos; - ese
jóven de privilegiado talento, cuyas producciones asi prácticas como musicales
llevan impresas el sello del genio, cuando el autor entre las fatigosas tareas
de un taller industrial, apenas ha tenido tiempo para dedicarse á estudios
literarios y artísticos, - ha fijado su residencia en Tiana. El Sr. Clavé canta
y representa sus composiciones; toca la guitarra, la flauta, y bajo se esperta
dirección se organiza en breves momentos un acorde coro de voces; con semejante
elemento las reuniones de Tiana han cobrado nuevo prestigio.
En razon á lo
calamitoso de la época no han tenido efecto en el presente año las funciones
propias de la fiesta mayor. Una circunstancia imprevista facilitó no obstante
el que en la noche del domingo se improvisara una reunion, revestida del mayor
atractivo. Algunos de los apreciables jóvenes que forman parte del coro del
señor Clavé, pasaron á Tiana con objeto de visitar á su amigo y maestro, y á
una simple indicación, procediendo con la mas obsequiosa amabilidad, se
prestaron á cantar, como en un concierto y con acompañamiento de piano y
guitarra, una escogida série de danzas coreadas. A nosotros que muchas veces
hemos asistido con el mayor interés á oir los coros de los Campos Eliseos, nos
produjo un bellísimo efecto el escuchar en otro sitio no menos campestre las
delicadas inspiraciones del Sr. Clavé, envueltas, ora en los aires de una
festiva contradanza catalana o de un ligero valz pastoril, ora en recuerdos de
la jota aragonesa ó en seductores y brillantes destellos de tonadas andaluzas.
Algunos de los coros del Sr. Clavé,y un canto patriótico y un anatema contra el
último ministerio, son hermosos trozos de música popular. Los vecinos y
forasteros de Tiana los aplaudieron con justo entusiasmo. Tambien gustó
muchísimo la representación de una linda y corta zarzuela titulada: <<
Paco Mandria >> desempeñada con mucho acierto por el Sr. Clavé, que es su
autor, y por D. Evaristo Bosch.
El Sr. Clavé
colocado dignamente al frente de una escogida reunion de jóvenes que dócilmente
escuchan sus instrucciones; dotado de talento, de inspiración y de buena
voluntad, ha creado una escuela que puede ser fecunda en resultados,
estableciendo el primero en Barcelona esos coros populares tan generalizados en
Alemania y que tan favorables resultados producen para la propagacion y
desarrollo del buen gusto musical. El Sr. Clavé es en el dia, - no sin justo
motivo, - el poeta, el cantor favorito y predilecto del pueblo.
Com bé diu la
crònica, amb motiu de l’epidèmia foren suspesos els actes de La Festa Major.
Però de totes maneres la nit del diumenge 17 de setembre va tenir lloc
l’esmentada actuació.
El cronista no
esmenta el títol concret de “La Revolución”, però per la descripció que fa, es
pot deduir que es tracta d’aquesta obra. Ja a Barcelona, durant la temporada
del 1855, Clavé la va programar amb el seu títol de La Revolución als concerts
efectuats als Camps Elisis els dies 27-05-1855 i 28-05-1855, sense que es
torni a tenir-ne notícies fins el 1869,
data en la qual s’ha atribuït, sense tenir en compte aquest precedent
Que l’estada de
Clavé a la vila de Tiana refugiant-se de
l’epidèmia de còlera que castigà fortament Barcelona durant l’estiu del 1854
era una pràctica que havien fet moltes famílies que podien permetre’s sortir de
la ciutat durant una temporada fins que passés el perill de contagi, queda
reflectit en un altra crònica del Diari de Barcelona del 26 de setembre de
1854, quedant palès que Clavé no es va saber estar quiet a Tiana i sovint va
ser l’ànima de reunions socials i teatrals a les que hi acudien sovint, tal com
hem llegit a la anterior crònica del Diari de Barcelona, alguns membres de la
Societat Coral La Fraternidad que ell dirigia a Barcelona, per a interpretar
algunes peces del seu repertori.
L’esmentada crònica
del Diari de Barcelona diu: Tiana 25 de setembre.
El Excmo. Sr. D.
Pascual Madoz, deseoso de abrazar á algunas personas amigas, y alguna de ellas
compañeras de emigración, que residen en Tiana, les avisó que en la tarde de
ayer, si se lo permitian las muchas y graves atenciones del cargo que ejerce,
pasaria á visitarlas. Efectivamente, pudo cumplirles su oferta, y los
tianenses, y las muchas personas que accidentalmente residen en este pueblo,
tuvieron la mayor satisfacción en que tan feliz
conyuntura les proporcionase la ocasión de mostrar sus simpatías á la persona
que tan noblemente ha hecho frente, en las calamitosas circunstancias que
estamos atravesando, á todas las atenciones y conflictos que se han presentado,
asi en la capital, como en distintos puntos de la provincia.
El Sr. De Madoz llegó á la estacin de
Mongat con el ferro-carril de las tres de la tarde, y fue recibido por el
Ayuntamiento de Tiana, presidido por su digno alcalde D. Pablo Giralt, y por
comisiones de vecinos y forasteros. La población presentaba el animado aspecto
de un dia de fiesta mayor. S.E. descansó un breve rato en la casa del Sr.
Alcalde; después pasó a visitar la casa de Galceran y la en que habita el Sr.
D. Rafael Degollada.
En el café se
improvisó un pequeño baile y una seccion de coros del Sr. Clavé dio mayor
realce á la fiesta. Al anochecer volvió el Sr. Gobernador á la casa del Sr.
Giralt, en donde se tenia preparado un ramillete, que, si bien dispuesto con
modesta sencillez, tenia al menos el aliciente de que era expresión de los
mejores deseos y tributo sincero del mas amistoso aprecio. Algunos brindis,
alusivos á las circunstancias, y en los cuales el Sr. Madoz consignó las bellas
ideas de que se siente poseido en el bien del pais y de la prosperidad de
Cataluña, coronaron dignamente la fiesta.
La hermosa casa
de recreo del señor Tapis, apareció victoriosamente adornada con banderas é
iluminada con faroles de colores. El señor Madoz, seguido de numerosa comitiva,
y precedido de varias personas que llevaban hachas de cera, presenció en dicha
casa el disparo de algunos fuegos de artificio, y los preparativos para elevar
un globo aerostático, que no pudo tener efecto por causa del tiempo. Durante
esta segunda funcion, los coros del señor Clavé, volvieron á amenizar los
intermedios con alguno de sus armoniosos cantos.
A las diez de la
noche se embarcaba el señor Gobernador en un tren especial, mostrándose
vivamente complacido de la galante y entusiasta acogida que acababa de
dispensarle. El pueblo de Tiana conservará un grato é inolvidable recuerdo de
la visita del Exmo. Sr. D. Pascual Madoz.
Per completar
algunes dades que ens dóna el cronista
mencionem que el Excm. Sr. D. Pascual Madoz, polític espanyol de tendència
liberal, al triomfar la revolució de 1854 fou nomenat Governador Civil de
Barcelona el 9 d’agost de 1854. El 1838 havia estat elegit diputat per Lleida i
l’any 1855 fou nomenat Ministre d’Hisenda. Entre 1830 i 1832 va estar exiliat a
França, per aquest motiu el cronista parla de saludar i abraçar a Tiana a
companys d’emigració. Segurament els Galceran podrien haver estat uns d’aquests
companys d’emigració
El Sr. Rafael
Degollada que habitava en Can Galceran (avui Can Jordana) era un advocat i
polític liberal que havia estat nomenat regidor de l’ajuntament de Barcelona,
president de la Junta Suprema de Govern de la província de Barcelona, i que
l’any 1854 fou elegit diputat a les corts constituents. Hem de suposar que el
Sr. Degollada era amic de la família Galceran, que eren de forta convicció
lliberal, i també va venir a Tiana per refugiar-se de l’epidèmia.
No he aconseguit
esbrinar qui era el senyor Tapis i la seva bonica casa d‘estiueig, però per
aquestes cròniques podem suposar que la colònia de forasters començava a créixer ràpidament desprès de la
inauguració del tren a Mataró l’any
1848. El cronista, per altre part, destaca les moltes persones que
accidentalment residien a Tiana amb motiu de l’epidèmia
No sabem
exactament quan va arribar Clavé a Tiana, però tenint en compte el
desenvolupament de l’epidèmia a
Barcelona , i que els diumenges 23 i 30 de juliol van actuar als Camps Elisis
(situats al Passeig de Garcia) els grups de cors dirigits per Clavé, podem
suposar que la seva arribada podria ser a principis d’agost.
Tranquil·litzada
Barcelona – apaivagada quan menys l’epidèmia – retornà en Clavé a la brega i es
indubtable que va emportar-se un bon record de Tiana. Tampoc coneixem la data
exacta de quan Clavé va tornar a Barcelona.
Les cròniques
de l’època, parlen que molts barcelonins van començar a tornar a Barcelona a
primers d’octubre. El 7 d’octubre la Junta Permanent de Sanitat anuncia que a
la ciutat de Barcelona desapareix el còlera en la seva forma epidèmica. El
diumenge 8 d’octubre es canta a la parròquia de Tiana un Te-Deum en
acció de gràcies per la fi de l’epidèmia. El dia 10 d’octubre té lloc el Te-Deum
a la ciutat de Barcelona.
El diumenge 29
la direcció dels Camps Elisis anuncia que debido a la gran aceptación con
una numerosa concurrencia que habían tenido los bailes coreados que se habían
celebrado antes de la epidemia en el Salón Circular en las tardes de los días
de fiesta, había dispuesto que partir
del mencionado día 29 que el acreditado cuerpo de coros dirigido por su
inteligente maestro D. José Anselmo Clavé verifique en la tarde de ese día el
canto de diversas piezas. En el programa de l’esmentat dia 29 d’octubre hi
apareix una contradansa catalana: “La font del roure”.
Es pot
comprovar que en les successives tardes dels dies de festa durant el mes de
novembre varen actuar els cors dirigits per Clavé als Camps Elisis. Seria,
doncs, durant el mes d’octubre que Clavé
deixaria Tiana, tornant a Barcelona, després d’uns dos mesos d’estada a la
nostra vila.
Per finalitzar
aquest article, repassem la incidència de l’epidèmia de còlera a Tiana. A Tiana
va afectar principalment el barri de Marina, és a dir, Montgat. Aquesta
epidèmia va desbordar definitivament el vell cementiri i es van començar
immediatament les obres de l’actual en uns terrenys adquirits a Joan Junoy i
Polvent, propietari de Can Cirera.
El 20 d’agost del
1854, vista la situació, el Ple de l’Ajuntament, reunits els regidors i els
màxims contribuents, va acordar la creació d’un nou cementiri i va quedar
oberta i sense tancar la sessió fins que s’escollissin uns terrenys per al nou
cementiri. L’endemà, 21 d’agost, reunits a la casa del campaner, es van dirigir
a la vinya contigua abans anomenada de Padró i Alsina i llavors propietat de
Joan Junoy i Pelvent, van reconèixer el terreny i va resultar que complia les
circumstancies que preveien les lleis per a la construcció d’un nou cementiri.
Immediatament van començar les obres, que van ser subvencionades en la part més
important per l’avançament de 3.500 rals de billó que va fer el Sr. Pau Giralt
Vilaplana i en un altra petita part, pels 800 rals de billó que va avançar el
Sr. Joan Francí, quantitats que al cap de vint anys encara no els havien estat
restituïdes.
Tan gran i urgent
era la necessitat d’aquest nou cementiri que es van començar a enterrar els
primers morts abans de tenir el corresponent permís del governador, per la qual
cosa els regidors de Tiana
van rebre una forta
sanció. Aquesta sanció els va ser
retirada després de
presentar el corresponent recurs
i demostrar el gran esforç amb què els regidors havien ajudat els afectats per
l’epidèmia de còlera.
L’any 1854 hi va
haver 149 defuncions a Tiana davant les 56 de l’any 1853, les 49 de l’any 1856
i 53 del 1857. Amb aquests números podríem afirmar que les víctimes a Tiana de
l’epidèmia del còlera del 1854 eren gairebé un centenar i com segons una noticia publicada al Diari
de Barcelona, a Montgat l’epidèmia havia causat la mort del voltant del 20% de
la seva població, podríem afirmar que la totalitat o casi la totalitat dels
afectats a Tiana eren del barri de Montgat.
Entre l’11 d’agost
i l’1 d’octubre, dates de l’epidèmia, hi va haver a Tiana un total de 109
defuncions per tots els conceptes.
Josep Ma
Toffoli i Carbonell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada